سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دارالرضوان

همه چیز با هم

پسر کوچکی برای مادر بزرگش توضیح می دهد که چگونه همه چیز ایراد دارد: مدرسه، خانواده، دوستان و… مادر بزرگ که مشغول پختن کیک است، از پسر کوچولو می پرسد که کیک دوست دارد؟ و پاسخ پسر کوچولو البته مثبت است.
روغن چطور؟
نه!
تخم مرغ چطور؟
نه مادر بزرگ!
آرد چی؟ از آرد خوشت می آید؟ جوش شیرین چطور؟
نه مادر بزرگ! حالم از همه شون بهم می خورد!
بله، همه این چیز ها به تنهایی بد به نظر می رسند، اما وقتی به درستی با هم مخلوط شوند، یک کیک خوشمزه درست می شود. خداوند هم به همین ترتیب عمل می کند، خیلی از اوقات تعجب می کنیم که چرا خداوند باید بگذارد ما چنین دوران سختی را بگذرانیم، اما او می داند که وقتی همه این سختی ها را به درستی در کنار هم فرار دهد، نتیجه همیشه خوب است، ما تنها باید به او اعتماد کنیم، در نهایت همه این پیش آمدها با هم به یک نتیجه فوق العاده می رسند.


یک جفت کفش ..... از ایده و خلاقیت

روزی گاندی با تعداد کثیری از همراهان و هواخواهانش می‌خواست با قطار مسافرت کند.
هنگام سوار شدن، لنگه کفشش از پایش درآمد و در فاصله بین قطار و سکو افتاد.
وقتی از یافتن کفشش در آن موقعیت ناامید شد،
فوری لنگه دیگر کفشش را نیز در‌آورد و
همانجایی که لنگه کفش اولی افتاده بود، انداخت.
در مقابل حیرت و سؤال اطرافیانش توضیح داد:
«ممکن است کسی لنگه کفش را پیدا کند،
پیش خود گفتم یک جفت کفش بهتر است یا یک لنگه کفش ؟!»


اسکند مقدونی ...

روزی یکی از دانشمندان از اسکندر پرسید هدف شما در زندگی چیست ؟
اسکندر گفت می خواهم روم را فتح کنم .
پرسید خب بعد ؛
اسکندر گفت بعد می خواهم سرزمینهای اطراف را فتح کنم .
خب بعد ؛
اسکندر گفت بعد می خواهم دنیا را فتح کنم .
پرسید خب بعد ؛
اسکندر گفت بعد می خواهم روی صندلی ام بنشینم و با خیال راحت استراحت کنم .
دانشمند گفت خب چرا الان قبل از اینهمه خون ریزی اینکار را نمی کنی.

منبع : ایده و خلاقیت


ششم ابتدایی و کتاب های جدید ...

    نظر

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، دروس پایه ششم ابتدایی شامل قرآن (3 ساعت)، تعلیمات دینی و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبیات فارسی (5 ساعت)، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی (3ساعت)، ریاضیات (4 ساعت)، علوم تجربی (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربیت‌بدنی (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (یک ساعت) و کار و فناوری (یک ساعت) است.

به طور کلی 25 ساعت برای دانش‌آموزان ششم ابتدایی در هفته در نظر گرفته شده است که یک ساعت از درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی و روانخوانی و انس با قرآن اختصاص می‌یابد همچنین مجموع ساعات درسی سالانه دوره ابتدایی شامل 850 ساعت است.

 

 

تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درسی ملی، تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت‌های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی از اهداف کلی پایه ششم است.

تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و زیبایی‌های جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارت‌های زندگی از اهداف برنامه‌های درسی پایه ششم ابتدایی است.

 

کتاب کار، تفکر و پژوهش

 

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره مولفان کتب ششم ابتدایی گفت: مؤلفان عمدتاً گروه‌های کارشناسی سازمان پژوهش بودند، البته از اساتید و معلمان برجسته بیرونی هم دعوت کردیم، ولی محور مؤلفان کتاب‌های درسی، گروه‌های تألیف سازمان پژوهش هستند.

وی ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند، اما عمده کتاب‌ها چند مؤلفی هستند.

کتاب آموزش قرآن

 

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی نوشته ناهید فلاحیان است، البته وی مشاوره‌هایی داشته است.

 

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به رویکرد کتب ششم ابتدایی اشاره کرد و گفت: رویکرد برنامه درسی ملی، شکوفایی فطرت است که شکوفایی فطرت را در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کردیم.

وی ادامه داد: چهار عرصه ارتباطی با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» و با «خود» و 11 حوزه یادگیری تعریف شد که همه برنامه‌ها متناسب و متوازن با این 5 عنصر در 4 عرصه پرداخته شده است.

 

 

درس 3، کتاب مطالعات اجتماعی

 

 

درس 24، کتاب مطالعات اجتماعی

 

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفیقی دارند، اظهار داشت: بگذارید مثالی بزنم، در کتاب درسی دانش‌آموزان با خواندن درسی مانند علوم نسبت به آفرینش فکر می‌کنند و یقیناً بحث خداشناسی و خداباوری در آنها تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: در کتابی مانند هدیه آسمانی، رویکرد شکوفایی فطرت است و سیاست ما توجه به هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی است.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش به نحوه آموزش‌ها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزی به دانش‌آموز درباره محصولات و چگونگی استفاده ها و صرفه جویی آنها اشاره کردیم در حقیقت ورود آمورشی در این زمینه داریم.

 

وی ادامه داد: در بحث انرژی هسته ای نیز درباره انواع انرژی‌ها صحبت ‌شده و سپس به فعالیت‌های کشورمان در این زمینه اشاره شده است.

 

درس 5، مطالعات اجتماعی

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب‌های پایه دوم و ششم ابتدایی که امسال جدید‌التألیف است بر روی سایت‌های «رشد»، «دفتر تألیف کتب درسی» و «دفتر چاپ و توزیع کتب درسی» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسی که کتاب‌ها را در دسترس‌ دارد، می‌تواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نیز استقبال می‌کنیم

وی ادامه داد: توصیه من این است که وقتی وارد نقد می‌شویم، نقد عالمانه کنیم و نقد احساسی و عاطفی نباشد.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: اینکه بگوییم از این عکس خوشم نمی‌آید، درست نیست بلکه باید دلیل منطقی داشت و دید که آیا با منطق برنامه‌ریزی درسی ناسازگار است یا با سلیقه یک فرد سازگاری دارد. 

 

درس 6، کتاب مطالعات اجتماعی
درس 8، کتاب مطالعات اجتماعی
کتاب کار، تفکر و پژوهش
کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»
کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»
کتاب کار، پژوهش و فناوری

کتاب مطالعات اجتماعی

منبع : فارس نیوز

 


کوچکترین ریاضیدان جهان

    نظر

ریاضیدان کوچکی که طول او به زحمت به 3 میلی‌متر می‌رسد، به نام شپشک درخت توس، احتمالاً در یکی از دانشکده‌ها (که لااقل از نظر مردمان دور مانده(، ریاضیات را فراگرفته است! زیرا می‌تواند چنان مسأله‌هایی را حل کند که شاید حتی یکی از دانش‌آموزان هم حاضر نباشد سر خود را به خاطر آن‌ها به درد آورد. شپشک به وسیله‌ی خرطومش برگ درختان خلنگ، توسکا و راش را از وسط به دو طرف تا کنار برگ می‌جود. سپس دو نیمه‌ی برگ را به هم می‌پیچد و لوله‌ای درست

می کند و تخم‌های خود را در آن پنهان می‌کند تا محفوظ باشند.

منحنی‌هایی که این شپشک برگ را طبق آن‌ها می‌جود، خصوصیت عجیبی دارند. انگار شپشک برای رسم منحنی دایره شکل، خط‌هایی را که عمود بر کناره برگ هستند تصور کرده، و منحنی‌ای را می‌کشد که بر این خط‌ها مماس باشد! حشره‌ی با استعداد برای نیمه‌ی دوم برگ زحمت زیادی ندارد. نیمه‌ی دوم را روی نیمه‌ی اول می‌پیچاند و نیمه‌ی دوم برش خود را انجام می‌دهد. ( برای حل چنین مسأله‌ی دشواری، که نیاز به شکل‌ها و محاسبه‌های بسیاری دارد، شپشک تنها نیم ساعت وقت صرف می‌کند! ) می‌توانید از وسیله‌ای که در اختیار دارد برای رسم منحنی شپشک استفاده کنید. البته کار شپشک، عکس کار شماست. شما دایره را دارید، کناره‌ی برگ را می کشید. ولی او کناره‌ی برگ را دارد و دایره را می‌کشد !

این مطلب از وبلاگ علاقه و شوق ریاضیات انتخاب شده است.


حتما بخونید ..خیییییییییییلی جالبه

این عکس  یکی از کهن ترین مجموعه های شطرنج را نشان می‌دهد که در نیشابور کشف شده و متعلق به سده ی دوازدهم میلادی یعنی حدود نهصد سال پیش است. این مجموعه اکنون در موزه ی متروپولیتن نیویورک قرار دارد.
 
 دلیل جالب اختراع شطرنج! + عکس
 
بر اساس منابع ادبی و نیز آثار باستانی یافته شده ریشه ی شطرنج به سرزمین هند بازمی‌گردد. از سال 600 پس از میلاد رد پای شطرنج در ایران دیده می‌شود. فردوسی در شاهنامه ریشه ی اختراع شطرنج را سوگواری شهبانویی بیان می‌کند که یکی از پسرانش در جنگ با پسر دیگرش کشته شده است و مهره های شطرنج در دو سو تعبیری از لشکرهای این دو فرزند است.
فردوسی همچنین نحوه ی معرفی بازی شطرنج به ایران را به این گونه شرح می‌دهد که فرمانروای هند این بازی را، به عنوان یک چالش و مبارزه طلبی، همراه با نماینده ی خود به دربار ایران می‌فرستد و میزان مالیات خود به ایران را مشروط بر کشف راز و نحوه ی این بازی در دربار ایران می کند. این داستان را در شاهنامه می توانید در اینجا بخوانید.
عکس بالا یکی از کهن ترین و در عین حال کامل ترین مجموعه های شطرنج به جای مانده از دوران کهن است. مهره های به جا مانده از این مجموعه شامل هفده مهره ی فیروزه ای و پانزده مهره ی بنفش رنگ است. مهره ی شاه به صورت تخت شاهی بزرگی در میانه ی میدان نشان داد.
منبع : مطالب علمی جالب

مطالب جالب علمی

اگر جمعیت چین به شکل یک صف از مقابل شما راه بروند، این صف به خاطر سرعت تولید مثل هیچ‌وقت تمام نخواهد شد.

خطوط هوایی آمریکا با کم کردن فقط یک زیتون از سالاد هر مسافر در سال 1987 توانست 40000$ صرفه‌جویی کند.

ملت آمریکا بطور میانگین روزانه 73000 متر مربع پیتزا می‌خورند.

چشم‌های شترمرغ از مغزش بزرگتر است.

بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند. کشکک‌ها در سن 2 تا 6 سالگی ظاهر می‌شوند.

کوبیدن سر به دیوار 150 کالری در ساعت مصرف می‌کند.

پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.

گربه‌‌ها می‌توانند بیش از یکصد صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از 10 تا!

منبع : مطالب جالب علمی


هتل روستای کندوان

 

 

کندوان، یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و منطقه‌ ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می ‌کشاند. این روستا در فاصله 22 کیلومتری جنوب شهرستان اسکو در میان دره ای با صفا و کنار رودخانه پر آبی به همین نام واقع شده است. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه ‌های این روستا محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری ‌های کلیوی بسیار مفید است. بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای است و به قرن هفتم هجری و یا حتی قبل از اسلام مربوط است، بلندی این تپه های مخروطی و هرمی شکل بیش از 60 متر است و همانند کندوهای عسل در دل کوه کنده شده ‌اند.

 

 

پروفسور “دیوید رول” باستان‌ شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم یکجانشینی بشر غار نشین و زندگی اجتماعی انسان ‌ها قرار داده است. بله، واقعیت دارد. این کران های مخروطی شکل که اعجاز همنشینی انسان و طبیعت را نمایش می دهد، نه یک جاذبه گردشگری ارث رسیده از پدرانمان که یک تاریخ است.

 

 

 

کندوان، گوهر پنهان آذربایجان و سومین روستای صخره ای جهان است که دوتای دیگر، یکی در کاپادوکیای ترکیه و دیگری در داکوتای آمریکاست. اما این روستا تنها روستای صخره ای جهان است که هنور مردم در آن ساکنند و زندگی در آن جریان دارد. امروزه ساکنان این روستا بیش از 117 خانوار هستند که جمعیتی حدود 700 نفر را شامل میشود. داخل خانه ها کوچک و ساده اما تمیز است. هر کدام به فراخور صاحبش چند اطاق کوچک دارد که با طاقچه و پرده و چند پشتی تزیین گشته است. خانه ها عموما چند طبقه هستند. طبقه اول برای آغل حیوانان تعبیه شده و طبقه بعدی برای سکونت آماده میشود. خانه ها مانند روستاهای تپه ای بصورت پلکانی هستند و کوچه های باریک با شیب تند، آنها را به هم متصل میکند.

 

 

اینجا کندوان است ؛ روستایی شگفت آور و حیرت انگیز از هزاران روستای شگفت آوری که در گوشه و کنار ایران زمین چون گوهری در صدف فراموشی و خاموشی پنهان مانده اند. برای رسیدن به کندوان باید از اسکو بگذری ؛ اسکو و باغهای حیرت انگیز گردویش. اسکو و مردم با صفای دامنه سهند. در کندوان هر چه هست سنگ است و صخره. مردم کندوان زندگی خود را در حفره هایی سر می کنند که معماری حیرت آورش نام این روستای کوچک را زبانزد جهانیان کرده است و افسوس که کسی را دغدغه آن نیست تا این روستای شگفت را آنچنان که هست به دیگران معرفی کند. محلی ها کندوان را کندجان می گویند؛ استعاره از شباهت خانه های کله قندی شان به کندوی عسل. آنها خانه هایشان را هم کران می نامند.

 

 

کران های بی نظیری که نمونه اش تنها در گورمه ترکیه دیده می شود و حالا به شکل بی رحمانه ای به محاصره تیرهای برق و سیم های زمخت و سیاهشان درآمده اند و به دلیل افزایش جمعیت روستا، اهالی مجبور شده اند با ساختن خانه هایی از آجر و سیمان نظم طبیعی اش را به هم بزنند و کسی نیست که از این ناهمخوانی دهشتناک و بی معنا دلش به درد نیاید. گرچه به امکانات توریستی کندوان تا حدودی توجه شده و سنگفرش خیابانش بازسازی شده است و برای آب شفا بخشش چاره ای اندیشیده اند، اما این مقدار برای این میراث 3 هزار ساله نیاکان بسیار کم و بی مقدار است.

 

 

تقریبا تمام خانه ها را با تیشه دستی کنده اند، ولی چنان با ظرافت و دقتی این کار را کرده اند که باور کردنی نیست. دیوارها، تاقچه ها، جای درها و پنجره ها چنان استادانه کنده شده اند که بیشتر به وهم می ماند تا واقعیت. خوشبختانه جنس سنگها چنان محکم است که با تراشیدن آنها باز هم می توانند چند طبقه روی هم را دوام بیاورند. بعضی خانه ها هم در کوه های بزرگ و به هم چسبیده و به صورت پشت به پشت یا پهلو به پهلوی هم ساخته شده اند که در مواردی، این خانه ها با یک دریچه کوچک به یکدیگر متصلند و ساکنان از طریق همین گذرگاه ها با یکدیگر ارتباط دارند.

 

 

 

کندوان، با اشکال و بافتهای معماری باستانی از جمله نمونه های منحصر به فرد بناهای صخره ای در جهان است که در نزدیکی شهر تبریز در دامنه کوه های زیبای سهند واقع است. سهند به خاطر برف و باران فراوان سرچشمه رودهای متعددی است که یا جلگه های داخلی را مشروب می کند یا به دریاچه ارومیه می ریزد. آب و هوای خوش این منطقه سبب حاصلخیزی خاک اطراف روستای کندوان می گردد. معاش مردم این روستای حدود 117 خانواری از محل دامداری است و کشاورزی و تا حدودی صنایع دستی است.

 

 

 

هتل لاله کندوان

هجوم گردشگران برای مشاهده این روستای تاریخی ایران، موجب شده تا در کندوان هتلی هم ساخته اند. هتلی به سبک همان “کران”های کندوان؛ از سنگ و صخره. می گویند سنگ های کوه را 9 سال کنده اند تا بتوانند هتلی 5 ستاره در آن بنا کنند. تراش سنگ با دست، آن هم درقرن 21 ! این هتل 10 اتاقه که یکی از 3 هتل سنگی جهان است دارای یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به دو هتل همتای خود در آمریکا و ترکیه است. هتل کندوان تنها هتل سنگی جهان است که در دل جمعیت و زندگی روزمره مردم بنا شده است چرا که دو هتل دیگر در نقطه ای دور از شهر و خانه ها ساخته شده اند. این هتل امروز به یکی از مهمترین جاذبه های کندوان بدل شده است.

 

 

انواع اتاقهای هتل :


   دو تخته معمولی
   دو تخته با جکوزی
   سوئیت چهار تخته با جکوزی
   سرویس اضافه 
   سوئیت رویال 

امکانات هتل :


 پارکینگ،  کافی شاپ،  رستوران،  استخر،  کافی نت،  ماهواره،  تلویزیون می باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس : تبریز - اسکو - دهکده توریستی کندوان

منبع : ایده و خلاقیت